The Phnom Penh Post Search

Search form




Logo of Phnom Penh Post newspaper Phnom Penh Post - ទឹក​ភ្នែក​រាស្រ្ត​ហូរ សម្រែក​ទាម​ទារ​រក​យុត្តិធម៌​គ្រប់​ទិស​ទី ទេវតា​ធ្វើ​ជា​មើល​មិន​ឃើញ




ទឹក​ភ្នែក​រាស្រ្ត​ហូរ សម្រែក​ទាម​ទារ​រក​យុត្តិធម៌​គ្រប់​ទិស​ទី ទេវតា​ធ្វើ​ជា​មើល​មិន​ឃើញ

ទឹក​ភ្នែក​រាស្រ្ត​ហូរ សម្រែក​ទាម​ទារ​រក​យុត្តិធម៌​គ្រប់​ទិស​ទី ទេវតា​ធ្វើ​ជា​មើល​មិន​ឃើញ

110613_2a
110613_2a
Content image - Phnom Penh Post
ការតវ៉ាប្រឆាំងរបស់ក្រុមប្រជាពលរដ្ឋទៅនឹងការអនុវត្តសាលដីការឹបអូសយកដីនៅក្នុងខេត្តកំពង់ស្ពឺ
ភ្នំ​ពេញ​: ដូច​ពាក្យ​បុរាណ​មួយ​ឃ្លា​បាន​ពោល​ថា «អ្នក​ស្រែ​អាង​មាន​ដី មន្ត្រី​អាង​មាន​អំណាច អ្នក​ប្រាជ្ញ​អាង​មាន​ចំណេះ»​។ ​ប្រសិន​បើ​បាត់​ដី បាត់​អំណាច និង​បាត់​ចំណេះ នោះ​មាន​ន័យ ស្មើ​នឹង​បាត់​បង់​ជីវិត​។ ប្រហែល​ជា​មក​ពី​ហេតុ​ផល​នេះ​ហើយ​ ​បាន​ជា​ អ្នក​ស្រុក​ឧដុង្គ ខេត្ត​កំពង់ស្ពឺ ទាំង​​ក្មេង​ទាំង​ចាស់​ ប្តូរ​ជីវិត​ដើម្បី​ដី​ស្រែ​ ព្រោះ​ដី​ស្រែ​ជា​អាយុ​ជីវិត​របស់​ពួក​គាត់​​។

បើក​ទំព័រ​អាន​សារ​ពត៌​មាន​ប្រចំា​ថ្ងៃ​ស្ទើរ​គ្រប់​លេខ​ មួយ​ថ្ងៃ​ៗ​យើង​​បើក​ភ្នែក​ឡើង​ឃើញ​តែ​រាស្រ្ត​ស្រែក​​​ទ្រ​ហោ​យំមក​​ពី​ គ្រប់​ទិស​ទី​ ដង្ហោយ​ហៅ​​រក​យុត្តិ​ធម៌​តាម​រយៈ​ការ​តវ៉ា​ ដោយ​សារ​ការ​រំ​លោភ​យក​ដី​ធ្លី​ ផ្ទះ​សម្បែង​ ដី​ព្រៃ​ប្រឹក្សា​​ល​តា​វល្លិ៍​ បឹង​បួ ទន្លេ​ដែល​ពួក​គាត់​ធ្លាប់​រស់​​នៅ​ និង​ប្រកប​របរ​ចិ​ញ្ចឹម​ជីវិត​ប្រចំា​ថ្ងៃ​។​ នៅ​ពេល​ដែល​អស់​អ្វី​​ដែល​នៅ​ជុំ​វិញ​ខ្លួន​បែប​នេះ អ្នក​ខ្លះ​ក៏​បាន​ពោល​ពាក្យ​ថា​៖ ​«​សុខ​ចិត្ត​ស្លាប់​ប្រ​សើរ​ជាង​ការ​រស់​នៅ​ដោយ​មិន​មាន​យុត្តិ​ធម៌​ ​និង​ត្រូវ​គេ​ប្លន់​យក​ទ្រព្យ​​សម្ប​ត្តិ​»​។​ សកម្ម​ភាព​នេះ​​ ​ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រជា​ជន​កម្ពុ​ជា​នៅ​តែ​​រង​ទុក្ខ​វេទ​នា​​រហូត​ចេញ​ពី​របប​មួយ​ ​​ទៅ​របប​មួយ​ទៀត ​គ្រាន់​តែ​រូប​ភាព​ខុស​គ្នា​តែ​ប៉ុ​ណ្ណោះ​មែន​ទេ​?​ ឲ្យ​តែ​ឮតំ​បន់​អភិវឌ្ឍន៍​នៅ​កន្លែង​ណា ​គឺ​ឃើញ​តែ​រាស្រ្ត​យំ​។ តើ​ចាំ​ជិត​ដល់​​ពេល​យុទ្ធ​នា​ការ​បោះ​ឆ្នោត ទើប​បាន​មាន​ចំណាត់​ការ?

តាម​រយៈ​ទ្រឹស្តី​របស់​លោក​ ម៉ាស់​ស្លូ​ (Maslow) ជា​ចិត្ត​វិទូ ជន​ជាតិ​អាមេរិក បាន​បញ្ជាក់​ថា​៖​ «​រាល់​មនុស្ស​គ្រប់​ៗ​រូប​ មាន​សិទ្ធិ​ទទួល​បាន​ តម្រូវ​ការ​ចាំ​បាច់​ជា​មូល​ដ្ឋាន​គឺ​ អាហារ​ សម្លៀក​បំ​ពាក់​ និង​ជម្រក​។ ​តើ​ការ​ដឹក​នំា​របស់​រាជ​រដ្ឋា​ភិបាល​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ ប្រជា​រាស្រ្ត​គ្រប់​រូប​ទទួល​បាន​នូវ​សិទ្ធិ​តម្រូវ​ការ​ចាំ​បាច់​នេះ​ហើយ​ ឬ​នៅ​?

ឥ​ឡូវ​នេះ​បើ​និ​យាយ​អំ​ពី​អា​កាស​ធាតុ​វិញ​ មក​ដល់​ខែ​ធ្លាក់​ភ្លៀង​នេះ​ ហើយ​នៅ​តែ​ក្តៅ​ជាង​កាល​ពី​​ខែ​ចេត្រ​​ទៀត​ ហើយ​រន្ទះ​បាញ់​វិញ​ គឺ​​បាញ់​​តម្រង់​​រក​តែ​មនុ​ស្ស​ទៅ​វិញ​​​ លែង​បាញ់​រក​ដើម​ឈើ​ដូច​កាល​ពី​មុន​ នេះ​មក​ពី​ខ្វះ​ខាត​ដើម​​ឈើ​ដែល​គេ​កាប់​ស្ទើរ​អស់​នោះ​ឬ​យ៉ាង​ណា?

សូម្បី​តែ​រន្ទះ​បាញ់​ ក៏​អយុត្តិ​ធម៌​ចំពោះ​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​ក្រីក្រ​របស់​កម្ពុជា​ដែរ​។ ពី​ដើម​ឆ្នាំ​នេះ​ មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ អ្នក​ស្លាប់​ដោយ​សារ​រន្ទះ​បាញ់​​កើន​ឡើង​ដល់​៧៨​​នាក់​ហើយ​។​ រន្ទះ​បាញ់​គួរ​បាញ់​អ្នក​កាប់​បំផ្លាញ​ព្រៃ​ឈើ ជន​ពុក​រលួយ ជន​ទាំង​ឡាយ​ណា​ដែល​បំផ្លាញ​មច្ឆជាតិ​ទើប​ត្រឹម​ត្រូវ។ ចំណែក​ឯ​ដើម​ឈើ​គ្រញូង​វិញ​ មាន​សត្រូវ​គ្រប់​ទិស​ទី ជន​ល្មើស​ប្រើ​គ្រប់​មធ្យោបាយ​កាប់​បំផ្លាញ​ ដើម្បី​ជំនួញ​ខុស​ច្បាប់​។ យ៉ាង​ណា​មិញ​ព្រៃ​ឡង់​វិញ​ ក៏​នៅ​តែ​មាន​ការ​យាយី​ និង​ទទួល​រង​ការ​កាប់​បំផ្លាញ​ក្រោម​ស្លាក​តំបន់​អភិវឌ្ឍន៍​ផង​ដែរ​ ​ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រព​លរដ្ឋ​មក​តវ៉ា​ដល់​ទី​លាន​សេរី​ភាព​ និង​មាន​ការ​ឃ្លាំ​មើល​ព្រះ​តេជ​គុណ​លួន​ សារ៉ាត​ កុំ​ឲ្យ​កាប់​បំផ្លាញ​ព្រៃ​ឡង់​ទាំង​នោះ​កាល​ពី​ខែ​មុន​នេះ​។

គួរ​ឲ្យ​សោក​ស្តាយ​ នៅ​ថ្ងៃ​ទី​២៦ ខែ​មេសា ក៏​ស្រាប់​តែ​មាន​លេច​ចេញ​សង្ឃ​ប្រកាស​ពី​សម្តេច​ព្រះ​សង្ឃ​នាយក​ នន្ទ​ ង៉ែត​​ចេញ​លិខិត​ ហាម​ប្រាម​គ្រប់​វត្ត​អារាម​មិន​ឲ្យ​ការ​ផ្តល់​កន្លែង​គង់​នៅ​ដល់​ព្រះ​ សង្ឃ​១​អង្គ​នេះ​ ដែល​ចោទ​ប្រកាន់​ថា ​ប៉ះ​ពាល់​ដល់​វិន័យ​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា​។​ ខ្ញុំ​គិត​ថា​ ​ការ​ហាម​ឃាត់​របស់​គណៈ​សង្ឃ​នេះ​ ហាក់​ដូច​ជា​បំបិទ​សិទ្ធិ​ព្រះ​សង្ឃ​ក្នុង​​ការ​ចូល​រួម​​ជួយ​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​ ​ និង​សង្គម​ ពេល​ពួក​​គាត់​មាន​ទុក្ខ​លំបាក​ ហើយ​សកម្ម​ភាព​នេះ​ មិន​ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រាស​ចាក​នឹង​វិន័យ​សង្ឃ​ ​ដូច​ការ​ចោទ​ប្រកាន់​នោះ​ទេ​។

ករណី​ព្រះ​សង្ឃ​ លួន​ សារ៉ាត​ គឺ​ផ្ទុយ​ស្រឡះ​ពី​ព្រះ​សង្ឃ​​ដទៃ​ទៀត​​ដែល​ប្រព្រឹត្ត​ខុស​ពី​វិន័យ​ សង្ឃ​មួយ​ចំនួន​ដែល​ បាន​ផឹក​ស្រា​ រួម​ភេទ​ប្រពន្ធ​គេ​ រំលោភ​សេព​សន្ថវៈ និង​ប្រព្រឹត្ត​អនាចារ​ យាយី​ផ្លូវ​ភេទ​ ដូច​ នេត​ ខៃ​ឯ​ណា​?​​ ព្រះ​សង្ឃ​ សា​រ៉ាត​ គ្រាន់​តែ​ជួយ​ឃ្លាំ​មើល​ការ​ថែ​ទាំ​បរិស្ថាន​​ និង​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​ទទួល​រង​​គ្រោះ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ​។

តាម​ពិត​ទៅ​រដ្ឋ​ធម្ម​នុញ្ញ​បាន​ចែង​ពី​ សាសនា​ព្រះ​ពុទ្ធ​ជា​សាសនា​របស់​រដ្ឋ​ ហើយ​អ្នក​ប្រតិ​បត្តិ​សាសនា​​គឺ​បំរើ​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ ដូច​មាន​មេ​សូត្រ​មួយ​ថា​៖​ «​កសាង​អាត្មា​បម្រើ​ប្រជា​ជន​»​។ ​តើ​ព្រះ​សង្ឃ​មួយ​ចំនួន​ធំ​សព្វ​ថ្ងៃ​បាន​ជួយ​អ្វី​ខ្លះ​ដល់​ប្រជា​ពល​ រដ្ឋ​?​ ​ឲ្យ​តែ​ព្រះ​សង្ឃ​មាន​ការ​ជួយ​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​ឲ្យ​មាន​សិទ្ធ​សេរី​ភាព​ និង​ភាព​យុតិ្ត​ធម៌​ភ្លាម​ តាំង​ចេញ​បម្រាម​ផ្សេង​ៗ​ភ្លាម​ ហាក់​បី​ដូច​ដើរ​តាម​ខ្សែ​បន្ទាត់​នយោបាយ​អ៊ីចឹង​។​ ចំណែក​ឯ​ព្រះ​សង្ឃ​មួយ​ចំនួន​ និយាយ​ទូរ​ស័ព្ទ​រ៉ាប់​ម៉ោង​ មិន​ថា​ជា​មួយ​អ្នក​ណា​ទេ​​ និង​ខ្លះ​ទៀត​លេង​ហ្វេស​បុក (Facebook)​ ស្កែប​ (Skype)​ និង​បើក​អ៊ីនធឺណិត​គ្មាន​ខ្សែ​​ (Wireless) ​រូប​ភាព​ស៊ិច​នានា​​​ដែល​ផ្ទុយ​ពី​វិន័យ​ព្រះ​សង្ឃ​ផង​មិន​​ហាម​ប្រាម​ តែ​បែរ​ជា​​ហាម​ព្រះ​សង្ឃ​ជួយ​ឧបា​សក​ ឧបាសិកា​ ដែល​មាន​ទុក្ខ​ដោយ​សារ​គេ​រំលោភ​ដី​ធ្លី​ និង​អនុ​ផល​ព្រៃ​ឈើ​ទៅ​វិញ​។

ដូច​​ដឹង​ហើយ​ថា​ ​ព្រះ​សង្ឃ​រស់​បាន​ដោយ​សារ​ឧបាសក​ ឧបា​សិកា​ចំ​ណុះ​ជើង​វត្ត​ជួយ​ឧប​ត្តម្ភ​តាម​សទ្ធា​ជ្រះ​​ថា្ល​រៀង​ៗ​ខ្លូន​។​ តែ​នៅ​ពេល​ព្រះ​សង្ឃ​ជួយ​ស្រោច​ស្រង់​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​​ បែរ​ជា​គណៈ​សង្ឃ​ និង​អាជ្ញា​ធរ​ហាម​ឃាត់​ ពេល​ខ្លះ​ផ្សឹក​ ឬ​ក៏​និរ​ទេស​ចេញ​ពី​ស្រុក​ទៅ​វិញ​​ ឧទាហរណ៍​ដូច​ជា​ការ​បង្រ្កាប​លើ​ការ​ប្រឆាំង​នឹង​​លទ្ធ​ផល​ការ​បោះ​​ ឆ្នោត​កាល​ពី​ឆ្នាំ​​១៩​៩៨​ ជា​ដើម​។​​ សកម្ម​ភាព​បែប​នេះ​ ធ្វើ​ឲ្យ​ឧបាសក​ ឧបាសិកា​មួយ​ចំនួន​រិះ​គន់​ថា ​ថ្នាក់​ដឹក​នាំ​សង្ឃ​ឥឡូវ​ខុស​ពី​មេ​ដឹក​នាំ​សង្ឃ​កាល​ជំនាន់​​មុន​ដូច​ ព្រះ​សង្ឃ​ក្រឡា​​ ហោម​គង់​ ហ៊ា​ន​តវ៉ា​ប្រឆាំង​​នឹង​អាណា​និគម​បារាំង​ ដែល​បារាំង​ចាប់​ផ្សឹក​ និង​សម្លាប់​ដោយ​ចង​ផ្អោប​នឹង​បំពង់​ផ្សែង​កប៉ាល់​។​​ ជាមួយ​គ្នា​នោះ​ដែរ​ ព្រះ​សង្ឃ​ សឺន​ គុយ​ ក៏​ធ្លាប់​ដឹក​នាំ​ប្រឆាំង​តវ៉ា​រឿង​ទឹក​ដី​កម្ពុជា​ក្រោម​ដែល​បារាំង​កាត់​ដី​ឲ្យ​វៀត​ណាម​ កាល​ពី​ឆ្នាំ​១៩៤៩​ ផង​ដែរ​។

ឯ​ថ្នាក់​ដឹក​នាំ​សង្ឃ​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​វិញ​ មិន​បាន​បង្ហាញ​ពី​ការ​ដឹក​នាំ​ស្រាវ​ជ្រាវ​ចង​ក្រង​​ឯក​សារ​អក្សរ​ សាស្រ្ត ​និង​ពាក្យ​ថ្មី​ៗ​ឲ្យ​​កូន​ខ្មែរ​​ប្រើ​ទៅ​ឲ្យ​ទៅ​តាម​និយាម​កម្ម​ត្រឹម​ ត្រូវ​នោះ​ទេ​។ សូម្បី​តែ​វច្ច​នានុ​ក្រម​របស់​សម្តេច​សង្ឃ​ជួន​ណាត​ ពាក្យ​ទាំង​ប៉ុន្មាន​គឺ​នៅ​តែ​ប៉ុណ្ណឹង​ដដែល​ មិន​បង្កើត​ពាក្យ​ថ្មី​ៗ​បន្ថែម​លើ​វច្ចនានុ​ក្រម​នេះ​ឲ្យ​ទៅ​តាម​ទំនើប​កម្ម​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ទេ​។​​ សូម​កុំ​តូច​ចិត្ត​ ប្រសិន​បើ​មាន​ឧបា​សក​ ឧបាសិកា​ណា​ ដែល​គេ​ដូរ​ចិត្ត​ទៅ​គោ​រព​​ និង​ប្រតិ​បត្តិ​សាសនា​ផ្សេង​គេ​សង្ឃឹម​អាច​ជួយ​គេ​បាន​នោះ​។

ខ្ញុំ​គិត​ថា ​គណៈ​សង្ឃ​គួរ​ណាស់​តែ​ពិចារ​ណា​ឲ្យ​បាន​ល្អិត​ល្អន់​ មុន​នឹង​ចេញ​បម្រាម​អ្វី​មួយ​​ថា ​តើ​ចំណុច​ដែល​ផ្ទុយ​​ពី​ច្បាប់​​ និង​វិន័យ​សង្ឃ​។​ សូម​ប្រាប់​ផង​ថា​សព្វ​ថ្ងៃ​ធ្វើ​បាន​អ្វី​ខ្លះ​?​ ចំ​ណែក​ឯ​រាជ​រដ្ឋា​ភិបាល​វិញ​ ថា​តើ​អាច​ដោះ​ស្រាយ​វិបតិ្ត​ដី​ធ្លី និង​ព្រៃ​ឈើ ដែល​រាស្រ្ត​នៅ​តែ​យំ​រាល់​ថ្ងៃ​ដោយ​សារ​ភាព​អយុត្តិ​ធម៌​ហ្នឹង​ តាម​រយៈ​ យុទ្ធ​សាស្រ្ត​ឈ្នះ​ៗ​បាន​ដែរ​ឬ​ទេ?​ ឥឡូវ​នេះ​រដូវ​បោះ​ឆ្នោត​ជិត​មក​ដល់​ហើយ​ ដល់​ពេល​សែន​ព្រេន​ទៀត​ហើយ​៕

សូម​ចូល​រួម​ផ្តល់​យោ​បល់​តាម​រយៈsoprach.tong@phnompenhpost.com

អត្ថបទគួរចាប់អារម្មណ៍