កណ្ដាល​: ទាំង​តួអង្គ​ទេព​អប្សរ ​នាយ​រោង តួ​យក្ស តួ​ស្វា សុទ្ធតែ​ត្រូវ​និយាយ​សំឡេង​ខ្លួន​ឯង​នៅ​ពេល​សម្ដែង អម​ដោយ​ការ​ពោល​រឿង​ដោយ​សំឡេង​មនុស្ស​ស្រី​។ ទម្រង់​សិល្បៈ​ប្រភេទ​នេះត្រូវ​បាន​ហៅថា «​ច្រៀង​ឯង​រាំ​ឯង​»​។

​ការ​រាំក្បាច់​បាត​ហាក់​បង្ហាញ​ថា វា​ជា​របាំ​ល្ខោន​ក្បាច់​ខ្មែរ​បុរាណ ឬ​ល្ខោន​ព្រះរាជ​ទ្រព្យ​ តែជា​ល្ខោន​ក្បាច់​បុរាណ​ដែល​សម្ដែង​ដោយ​ស្ដ្រី​សុទ្ធ ហើយ​តួអង្គ​នីមួយៗ​មិន​និយាយ​និង​ច្រៀង​ខ្លួន​ឯង​ឡើយ​។ទម្រង់​ល្ខោន​នេះ​មាន​លក្ខណៈ​ប្រហាក់​ប្រហែល​ល្ខោន​យីកេ ​នៅ​ពេល​តួអង្គ​យក្ស ​ស្វា ឬ​ឥសី​ ត្រូវ​បង្ហើប​ខ្មុក​មុខ​អំឡុង​ពេល​និយាយ​។​

​ទម្រង់​ល្ខោន​បុរាណ ​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ចម្រុះ​កូនកាត់​ស្រ​ដៀង​នឹង​ល្ខោន​ក្បាច់​ខ្មែរ​បុរាណ ឬ​ល្ខោន​ព្រះរាជ​ទ្រព្យ និង​ល្ខោន​យីកេ​នេះ​ គឺជា​ល្ខោន​បុរាណ ឬ​ល្ខោន​បុរាណ​កៀន​ស្វាយ​ក្រៅ ដែល​ទើប​ត្រូវ​បាន​ជីក​កកាយ​បានពី​ការ​បាត់​បង់​មក​វិញ​។

​ល្ខោន​បុរាណ គឺជា​ទម្រង់​ល្ខោន​ច្រៀង​រាំ​បុរាណ​មួយ​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ស្រដៀង​គ្នា​នឹង​សិល្បៈ​ល្ខោន​ក្បាច់​បុរាណ​ដែរ ទាំង​តន្ត្រី​ប្រគំ​ជូន​ល្ខោន ​ទាំង​សម្លៀក​បំពាក់​សំពត់ ​អាវ​ស្បៃ មកុដ ក្បាំង​ប្រដាប់​ដៃ​ជើង​ និង​អ្នក​សម្តែង គឺ​សុទ្ធតែ​ស្រី​ទាំង​អស់​សូម្បី​តែ​តួអង្គ​ប្រុស​ក៏​ដោយ​។​

​អ្នក​ស្រី ណ​ម ណា​រី​ម អ្នក​សម្រប​សម្រួល​ក្រុម​សិល្បករ​ល្ខោន​បុរាណ​ និង​អនុ​ប្រធាន​នាយក​ដ្ឋាន​សិល្បៈ ​និង​ទស្ស​នីយ​ភាព​នៃ​ក្រសួង​វប្បធម៌ និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ បាន​ឱ្យដឹង​ថា ល្ខោន​បុរាណ​នេះ ​យក​លំនាំ​តាម​ឈ្មោះ​ទីតាំង​នៃ​ប្រភព​ល្ខោន​នេះ ​ដោយ​មាន​ឈ្មោះ​ ល្ខោន​បុរាណ​វត្ដ​កៀន​ស្វាយ​ក្រៅ ខណៈ​សាស្ត្រា​ចារ្យ ចិ​ន្ត នាគ ​បាន​ហៅ​ថា ល្ខោន​បុរាណ។

​អ្នកស្រីបាន​ថ្លែងថា​៖ «​ទម្រង់​ល្ខោន​នេះ​មាន​តែ​ ១ ដែល​យើង​អាច​និយាយ​បាន​ថា​មាន​តែ ១ គត់​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​យើង​។ វា​មាន​ប្រ​វ​ត្ដិ​តាំងពី​យូរ​មក​ហើយ​ ដែល​មិន​ច្បាស់​អំពី​អំឡុង​ពេលណា​មកទេ​។ ល្ខោន​វត្ដ​កៀន​ស្វាយ​ក្រៅ​នេះ​ខុសពី​ល្ខោន​ផ្សេង​ៗដោយ​សារ​វា​យក​ទម្រង់​របាំ​បុរាណ​ជា​គ្រឹះ​ប៉ុន្ដែ​អ្វីដែល​សំខាន់​នោះវា​ប្លែក​ពី​របាំ​បុរាណ នៅ​ពេល​ការ​ច្រៀង និង​ការ​រាំ ក៏​ដូច​ជា ការ​ពោល​ផង​ដែរ​ និង​ការ​សម្ដែង​ដោយ​ស្ដ្រី​ទាំង​អស់​»​។

​អ្នក​ស្រី ណ​ម បាន​បន្ដថា ការ​ពោល​នេះ មិន​មែន​ជា​ទម្រង់​ល្ខោន​ខោល​ទេ​។ រាល់​តួ​សម្ដែង​ទាំង​អស់​សុទ្ធតែ​ត្រូវ​និយាយ​ផ្ទាល់​សូម្បីតែ​តួ​យក្ស​ក៏ត្រូវ​បើក​ខ្មុក​និយាយ​ដែរ​។ ចំពោះ​លក្ខណៈ​ក្បាច់​ល្ខោន​បុរាណ​វត្ដ​កៀន​ស្វាយ​ក្រៅ​នេះ ក៏​ខុសគ្នា​ពី​ល្ខោន​បុរាណ​ផ្សេង​ទៀត​ដែរ​។

​អនុ​ប្រធាន​នាយក​ដ្ឋាន​សិល្បៈ​និង​ទស្សនីយ​ភាព​រូបនេះ​បាន​លើក​ឡើង​ថា វា​ជា​សិល្បៈ​ល្ខោន​បុរាណ ​និង​បែប​ផែន​នៃ​សហ​គមន៍​។ចាស់ៗ​បុរាណ​ដែល​សម្ដែង​ក្នុង​ល្ខោន​នេះ​ គ្រប់​រឿង​ទាំងអស់​សុទ្ធ​តែមាន​ក្រាំង​របស់​ពួកគេ​។ ក្រាំង​ទាំង​នោះ​ត្រូវ​បាន​ថែរក្សា​តាំងពី​ដូនតា​ហើយ​មុន​ពេល​សម្ដែង​ ត្រូវមាន​មនុស្ស​ម្នាក់​ទៅ​បើក​ក្រាំង​ ជា​មនុស្ស​ធ្លាប់​បួស​រៀន និង​អុជ​ធូប​បួង​សួង​តាម​ប្រពៃ​ណី ទើប​អាច​ធ្វើ​ការ​បើក​ក្រាំង​បាន​។

​ជា​ទូទៅ ក្រុម​ល្ខោន​នេះ​ធ្វើការ​សម្ដែង​២លើកគឺ​នៅមុន​ចូល​ឆ្នាំ​ខ្មែរ និង​កម្មវិធី​ឡើង​លោក​តា ហើយតាម​ប្រ​វ​ត្ដិ​ជំនឿ បើ​សិន​ឆ្នាំ​ណា​អត់​មាន​ការ​សម្ដែង ​ព្រះចៅ​អធិការ​នឹង​មាន​​អា​ពាធ​(ជំងឺ)។​

​យោង​តាម​សៀ​វភៅ​ល្ខោនបុរាណ រៀបរៀង​ដោយ​លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ​ ចិ​ន្ត នាគ ក្នុង​ឆ្នាំ២០០៣ បាន​បង្ហាញ​ថា ប្រភព​កាល​បរិច្ឆេទ​កំណើត និង​ការវិវឌ្ឍ​របស់​ទម្រង់​ល្ខោនបុរាណរី​នេះនៅ​មិន​ទាន់​បាន​ដឹង​ច្បាស់​នៅ​ឡើយ​ទេ។

​ប្រភព​ពី​សៀវ​ភៅ​បាន​ឱ្យដឹង​ថា វា​អាច​កើត​មាន​ឡើង​ក្នុង​សម័យ​លង្វែក​ ពិសេស​ក្នុង​រជ្ជ​កាល​ព្រះ​បរ​មខ​ត្តិ​យាម​ហា​ចន្ទ​រាជា ​(១៥១៦-១​៥៦៦) ឬរជ្ជ​កាល​ព្រះបាទ​ស្រី​សុ​រិយោ​ពណ៌​ (១៦០៣-​១៦១៨) ដែល​ទ្រង់​សោយ​រាជ្យ​នៅ​រាជ​វាំង​កោះ​ស្លាកែ​ត(​សព្វថ្ងៃ​ហៅ​កោះនរា​) ស្រុក​ព្រៃ​ល្វា​ផ្អែម​ ឬ​ស្រុក​ល្វា​ឯម ឬ​ក្នុង​សម័យ​ព្រះរាជ​សម្ភារ​ពេញ​តួ (១៦២៩-​១៦៣៤) ដែល​ពីដំបូង​ទ្រង់​គង់នៅ​រាជ​ធានី​ឧដុង្គ​ រួច​យាងទៅ​វាំង​កោះ​ឃ្លោក ​(​សព្វថ្ងៃ​ហៅ កោះ​ឧកញ៉ា​តី )​។​

​យ៉ាង​ណាមិ​ញ ទាំង​ក្រាំង ​ឯកសារ និង​មរតក​មនុ​ស្សរស់​ រួមទាំង​ទម្រង់​សិល្បៈ​ជាច្រើន​ទៀត ត្រូវបាន​បំផ្លិច​បំផ្លាញ​ក្នុង​សម័យ​សង្គ្រាម​ ប៉ុល ពត ​រយៈ​ពេល​ជិត ​៤ ​ឆ្នាំ​។

​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៩ ​មហាជន​មាន​ឱកាស​បាន​ទស្សនា​ទម្រង់​ល្ខោន​បុរាណ​វត្ដ​កៀន​ស្វាយក្រៅ​​នេះ​ជាថ្មី​ម្ដងទៀត​នៅ​សាល​មហោ​ស្រព​ចតុ​មុខ ក្រោយ​មាន​ការ​ដំឡើង​ថ្មី​ពី​សំណាក់​ចាស់​ព្រឹទ្ធា​ចារ្យ ដែល​នៅ​រស់​រានមាន​ជីវិត​មិន​ដល់ ១០​ នាក់​ផង​។

​ស្ថិត​ក្នុង​វ័យ ៨០ ដល់​ជាង ៩០ ឆ្នាំ ព្រឹទ្ធា​ចារ្យ ដែលជា​មរតក​មនុស្ស​រស់ ​បាន​ចង​ក្រង និង​បង្ហាត់​បង្រៀន​កូនចៅ ​ពី​ឆ្នាំ​ ១៩៩៨​ រហូត​ដល់​ព្រឹទ្ធា​ចារ្យ​ខ្លះ​គ្មាន​ឱកាស​បាន​ឃើញ​ទម្រង់​ល្ខោន​បុរាណ​របស់​ខ្លួន​ត្រូវបាន​សម្ដែង​និង​ផ្សព្វ​ផ្សាយ​ឱ្យ​ល្បី​ល្បាញ​ជា​ថ្មី​ដោយ​ពួក​គាត់​បាន​អស់​ជន្មាយុ​ជា​បណ្ដើរៗ​។

​យោង​តាម​សៀវ​ភៅ​របស់​លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ​ ចិ​ន្ត ​នាគ បានឱ្យដឹ​ងថា ព្រឹទ្ធា​ចារ្យ ​៧នាក់ ដែល​បាន​បង្កើត​ក្រុម​ល្ខោន​បុរាណ​ឡើង​វិញ​នោះ រួម​មាន​ លោក​តា ​នៅ ជា (​គ្រូភ្លេង​)​លោក​យាយ​ ជា មុត (​តួ​នាយ​រោង​ឯក​)​លោក​យាយ​ គិ​ន យិន (​តួយក្ស​និង​តួ​ស្វា​)​លោក​យាយ ​មាស ហូ (​តួ​នាង​)​ លោក​យាយ​ សាន់ យឹ​ន (​តួ​នាង​)​ លោក​យាយ ​ណែម យឹ​ន​(​មិន​ច្បាស់​)និង​លោក​យាយ ​អ៊ូ ណ​ម (​តួ​យក្ស​)​។

​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​នៅសល់​ដូន​ចាស់ ​៣រូប ដែល​នៅ​បន្ដ​បណ្ដុះ​បណ្ដាល​គ្រាប់​ពូជ ​ទោះបីជា​ពួក​គាត់​ស្ថិត​ក្នុង​វ័យ​ដ៏​ជរា​យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​។

​អ្នក​ស្រី ​ពុំ សុខ​ឃីម​ អាយុ ៤៤ ឆ្នាំ ជា​ប្រធាន​ក្រុម​ល្ខោន​បុរាណ ឬ​ល្ខោន​បុរាណ​កៀន​ស្វាយ​ក្រៅ ដែល​បច្ចុប្បន្ន​មាន​សមា​ជិក ៣០ ​នាក់ បាន​ថ្លែង​ថា លោក​យាយ ​ជា មុត អាយុ ៩៤​ឆ្នាំ ដែល​បាន​ផ្ដល់​កាព្យ​ចម្រៀង​ដល់​អ្នក​ចម្រៀង និង​ប្រាប់​ឈ្មោះ​បទ​ភ្លេង​ដល់​អ្នក​ភ្លេង ​លោក​យាយ ​គិ​ន យិន​ អាយុ ​៨៥ ឆ្នាំ ហើយ​លោក​យាយ ​អ៊ូ ណ​ម អាយុ ​៩៤ ​ឆ្នាំ​។

​អ្នកស្រី​ សុខ​ឃីម​ ដែល​បាន​ទទួល​ការ​បណ្ដុះ​បណ្ដាល​ពី​ដូន​ចាស់​ទាំងនោះ​ បាន​ប្រាប់ ​ភ្នំពេញ ​ប៉ុស្ដិ៍​ថា​៖ «​ពី​ជំនាន់​ដូនតា ​លោក​យាយ​ មាន​អ្នក​ដឹក​នាំ​ក្រុម និង​ចងក្រង​ក្រាំង​ តែនៅត្រឹ​ម​ជំនាន់​របស់​លោក​យាយ​វត្ថុតាង​ទាំង​ប៉ុន្មាន​បាន​បាត់​បង់​អស់​រលីង ដោយ​សារ​ប្រជា​ជន​រត់​ខ្ចាត់​ខ្ចាយ​ក្នុង​ជំនាន់​ប៉ុល​ពត​»​។

​ស្ដ្រី​ដែល​គ្រង​តួអង្គ​យក្ស ​ប្រចាំ​ក្រុម​ល្ខោន​បុរាណវត្ដ​កៀន​ស្វាយ​ក្រៅ ស្ថិត​នៅភូមិ​ធំ ឃុំ​ភូមិធំ ​ស្រុក​កៀនស្វា​យ ខេត្ដ​កណ្ដាល ​ព្រឹទ្ធាចារ្យ​ទាំង​នោះ​គឺជា​ប្រភព​ធនធាន​តែ ១គត់​ដែល​ធ្វើឱ្យ​ទម្រង់​ល្ខោន​ប្រចាំ​តំបន់​នេះ​មាន​ជីវិត​ត្រឡប់​មក​កាន់​ដែន​ដី​សុវណ្ណ​ភូមិ​វិញ​។

​ដោយ​ចាប់កំ​ណើត​នៅក្នុង​ឆ្នាំ​ ១៩៩៨ ​ជាមួយ​សមា​ជិក​ដំបូង​ជិត​ ២០០​ នាក់ ក្រុម​ល្ខោន​បុរាណ​ចេញ​សម្ដែង​លើក​ដំបូង​ក្នុង​ឆ្នាំ ​១៩៩៩ ​និង​បន្ដ​ដំណើ​រទាំង​ត្រដាប​ត្រដួស​រហូត​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​។

​អ្នក​ស្រី សុខ​ឃីម បាន​ឱ្យ​ដឹង​ថា «​នៅ​ឆ្នាំ​ ១៩៩៨​ យើង​ប្រមូល​គ្នា​ហាត់​រៀន ហើយ​ក៏មាន​លោក​ពូ ចិ​ន្ត នាគ ចុះ​មក​ស្រាវ​ជ្រាវ និង​បាន​រក​ឃើញ​ព្រឹទ្ធា​ចារ្យ ៦-៧រូប​ទៀត។ ពេល​ចូល​ហាត់​រៀន​ជា​ផ្លូវការ ​ក្រុម​ល្ខោន​បុរាណ​នេះ​ចាប់​ផ្ដើម​នៅ​ថ្ងៃទី​១៥ ​ខែឧសភា ឆ្នាំ​១៩៩៨ ​តាម​រយៈ​ការសំពះ​គ្រូ ថ្វាយ​ខ្លួន​ដើម្បី​ចូល​ហាត់​រៀន​ល្ខោន​បុរាណ​នេះ​តែ​ម្ដង​»​។

​ដោយ​កត្ដា​ផ្សេងៗ ដូ​ចជា អ្នក​សម្ដែង​មាន​គ្រួសារ និង​ផ្ទះ​នៅ​ឆ្ងាយៗ ​បច្ចុប្បន្ន ក្រុម​ល្ខោន ដឹក​នាំ​ដោយ​អ្នក​ស្រី សុខ​ឃីម មាន​សមា​ជិក ​៣០នាក់ និង​មាន​សិស្ស​កំពុង​រៀន​ទម្រង់​សិល្បៈ​ពី ​១០ ទៅ​ ១២ ​នាក់​។

​អ្នក​ស្រី បាន​និយាយ​ពី​ភាព​វិសេស​នៃ​ល្ខោន​បុរាណ ឬ​ល្ខោន​បុរាណ​កៀន​ស្វាយ​ក្រៅ​ថា អ្នក​ពោល​ទៅ​តាម​សាច់​រឿង​ជា​មនុស្ស​ស្រី ដែល​អត្ថ​ន័យ​នៃ​ល្ខោន​យក​ពាក្យ​ពោល​ពី​តួអង្គ​នីមួយៗ​ផ្ទាល់ ​ដែល​តួអង្គ​ពាក់​មុខ​យក្ស ឬ​ស្វា ​អាច​បង្ហើប​មុខ​និយាយ​ពោល​សន្ទនា​បាន​ដោយ​ផ្ទាល់​។

​មួយ​វិញ​ទៀត​ តួអង្គ​មនុស្ស​ធំ​អាច​ប្ដូរ​ជំនួស​តួអង្គ​ក្មេង​ពេល​តួអង្គ​ធំ​ទៅ ហើយ​អាច​ប្រើ​តួ​ជំនួស​បាន​នៅ​ពេល​តួអង្គ​ ១​ មាន​ឈុត​សម្ដែង​ច្រើន ដែល​ធ្វើ​ឱ្យមាន​ការនឿ​យហត់​។ ពេល​តួអង្គ​នីមួយៗ​ឡើង​មកលើ​ឆាក ​ពួកគេ​ត្រូវ​សំពះ​ទស្ស​និក​ជន​សិន មុននឹង​ចាក់​ក្បាច់​តាម​បទ​ចម្រៀង និង​ណែនាំ​ខ្លួន​។

​នៅ​ឆ្នាំ​ ២០០០ ​ក្រុម​ល្ខោនបុរាណ​ចេញ​សម្តែង​នៅ​អង្គរវត្តនិ​ង​ឆ្នាំ​ ២០០៨​ សម្តែង​នៅ​សាល​មហោ​ស្រព​ចេនឡា​ ប៉ុន្ដែ​គួរឱ្យ​សោក​ស្តាយ​ល្ខោន​បុរាណ​បាន​បាត់​បង់​ការ​សម្តែង ​និងស្ទើរ​តែ​ត្រូវបាន​បំភ្លេច​ចោល​។​

​ដោយ​មាន​កិច្ច​សហកា​រ​រវាង​ក្រសួង​វប្បធម៌ ​និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ ​និង​ក្រុម​អ្នក​រៀប​ចំ​កម្មវិធី​រដូវ​វប្បធម៌​នៅ​វិទ្យា​ស្ថាន​ភាសា​បារាំង​ចាប់​ពី​ខែកុម្ភៈ​ខាងមុខ​នេះ ក្រុម​ល្ខោន​បុរាណ​​នេះ ​នឹងមាន​វត្ដ​មាន​សម្ដែង​លើ​ឆាក​ជាថ្មី​ជា​មួយ​ការ​បើក​កម្មវិធី​រដូវ​វប្បធម៌ នៅ​ថ្ងៃទី​ ៣ និង​ទី ៤ ​ខែកុម្ភៈ​។

​ជាទូ​ទៅ​ក្រុម​ល្ខោន​បុរាណ​នេះ​សម្ដែង​រឿង លឹន ថោង ​រឿង​ព្រះ​សមុទ្រ​ពុទ្ធ​សុមាលី ខ​ណៈ​រឿងច​ម្ប៉ា៤​ដើម​ កំពុង​ហ្វឹក​ហាត់​សម្ដែង​​។

​អ្នកស្រី​និយាយថា​៖ «​រឿង​ទាំង​នោះ ដែល​យោង​តាម​ការសម្ដែង​សាច់​រឿង​ដើម​ត្រូវ​ចំណាយពេ​ល ៣ យប់ ​៣ ថ្ងៃ​ ប៉ុន្ដែ​ដោយ​សារ​ក្រាំង​ឯកសារ​នានា​ត្រូវបាន​បាត់​បង់ ​ព្រឹ​ទ្ចា​ចា​រ្យ​ទាំងនេះ​បាន​រើកកាយ​ពី​កា​រច​ងចាំ​របស់​ពួក​គាត់​​មក​បង្កើត​ជាកា​រ​សម្ដែង​រយៈ​ពេល​ជាង ​១​ ម៉ោង​»​។

​អ្នក​ស្រី សុខ​ឃីម ​បាន​បន្ដថា​៖«​ខ្ញុំ​ចង់​បង្ហាញ​ដល់​កូន​ខ្មែរ​ជំនាន់​ក្រោយឱ្យ​បាន​ស្គាល់​ពីទម្រង់​ល្ខោន​បុរាណ ដែល​មាន​តែ១​គត់​នៅ​ស្រុក​កៀន​ស្វាយ​ ខេត្ដ​កណ្ដាល​នេះ​។ សូម​ជួយ​គាំទ្រ​​ល្ខោន​បុរាណ​នៃ​វប្បធម៌​ខ្មែរ និង​សូម​អំពាវ​នាវ​ដល់​ភ្ញៀវ​ជាតិ ​និង​ភ្ញៀវ​អន្ដរ​ជាតិ​ទិញ​សំបុត្រ​ចូល​ទស្សនា​ឱ្យ​បាន​ច្រើន​ក្នុង​រដូវ​វប្បធម៌​នេះ​»​។

​រដូវ​វប្បធម៌​នេះ ​អ្នក​ស្រី ណា​រី​ម​ បាន​និយាយ​ថា ផ្ដល់ឱ​កាស​ឱ្យ​សិល្បករ​ក្នុង​ប្រព័ន្ធ​ និង​ក្រៅ​ប្រព័ន្ធ​បញ្ចេញ​ស្នាដៃ​។ ជាក់​ស្ដែង ល្ខោន​បុរាណ​នេះ ពួក​គេ​កំពុង​តែ​ពង្រឹង​ខ្លួនឯង​ដើម្បី​មាន​ជីវិត​រស់​រាន​ឡើង​វិញ​។

​អ្នក​ស្រី​អះអាង​ថា​៖ «​ប្រសិន​បើ​គ្មាន​ការ​សម្ដែង ​ទម្រង់​ល្ខោន​ប្រចាំ​តំបន់​នេះ អាច​នឹង​បាត់​បង់​ត្រឡប់​ទៅវិញ​ដែរ​។ ដូច្នេះ​ វា​ជា​ចំណុច​សំខាន់​១​ដែល​គួរ​អរ​គុណ​ចំពោះ​រដូវ​វប្បធម៌​នេះ​។

​អ្នក​ស្រី ណា​រី​ម បាន​ឱ្យដឹង​ថា ក្រសួង​វប្បធម៌ និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ កំពុង​តែ​សិក្សា​ស្រាវ​ជ្រាវ​សិល្បៈ​បុរាណ​តាម​តំបន់​គ្រប់​ទម្រង់ តែ​កំណ​ត់ទៅ​ពេល​វេលា​។ ដូច្នេះ ​ក្នុង​ពេល​នេះ ​ក្រសួង​សង្កត់​ធ្ងន់​ទៅលើ​ទម្រង់​ល្ខោន​បុរាណ ​(​ល្ខោន​បុរាណ​) ដែល​ទើប​ជីក​ក​កាយ​បាន​ពី​ការ​បាត់​បង់​ត្រឡប់​មក​វិញ​។

​កញ្ញា ​អឿន រ៉ូ​ហ្សា តំណាង​ក្រុម​យុវជន​រីកសាយ ​និង​ជា​ទូត​កម្មវិធី​រដូវ​វប្បធម៌ បាន​និយាយ​ថា​៖ «​ខ្ញុំ​គិតថា​បងប្អូន​យើង​ជាច្រើន​មិន​ទាន់​ស្គាល់​ឬ​ទស្សនា​ល្ខោន​នេះ [​ដែល​ត្រៀម​សម្ដែង​រឿង ​លឹន ​ថោង] ​ទេ​។ វា​ជា​ប្រភេទ​ល្ខោន​ដែល​កម្រ​និង​ស្ទើរ​តែ​បាត់​បង់​ទៅ​ហើយ តែ​ក៏បាន​ប្រមូល​ផ្តុំ​និង​ដំឡើង​ឡើង​វិញ​»​។

​តារា​សម្ដែង​ដ៏​មាន​ប្រជា​ប្រិយ​រូបនេះ​បាន​បន្ដថា​៖«​យុវជន​គួរតែ​ចូលរួម​ក្នុង​សិល្បៈ​បុរាណ​យើង​ឱ្យបាន​ច្រើន​ពីព្រោះ​សិល្ប​ករ និង​សិល្ប​ការិនី​ខិតខំ​ប្រឹង​ប្រែង​ហាត់​រៀន​មែនទែ​ន ​ដើម្បីបាន​ថែរក្សា​ពី​ក្បាច់​បុរាណ ​ដែល​ក្បាច់​ខ្លះ​ស្ទើរតែ​បាត់​បង់​ទៅ​ហើយ​ ប៉ុន្ដែ​យុវ​ជន​មាន​ការ​ចូល​រួម​តិច​តួច​ប៉ុណ្ណោះ​»​៕