ភ្នំពេញៈ អាពាហ៍ពិពាហ៍​របស់​ប្រជាជន​កម្ពុជា ដែលមាន​តាំងពី​យូរលង់​ណាស់​មកហើយ​ដែល​ប្រជាជន​តែងតែ​ធ្វើ​ត​គ្នា​មក​នោះ​មាន​ពិធី​ជាច្រើន ដែល​សុទ្ធ​តែមាន​អត្ថន័យ​ដោយឡែកៗ​ពីគ្នា​។ ក្នុងនោះដែរ គេ​សង្កេតឃើញ​ពិធី​មួយ គឺ​ពិធីបុកល័ក្ដ ដែល​ពិធី​នេះ​ធ្វើឡើង ដើម្បីឱ្យ​កូនប្រុស​ស្រី​យល់​ពី​បញ្ហា​ជីវិត​គ្រួសារ​ក្រោយពេល​រៀបការ​។

​នេះ​បើតាម​ការលើកឡើង​ពី​លោក​អាចារ្យ​មង្គល ឆេង សា​វេ​ង ដោយ​លោក​បាន​ប្រាប់ថា ពិធីបុកល័ក្ដ​នេះ ក្នុង​ពិធី​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ខ្មែរ​បច្ចុប្បន្ន ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ហាក់​មិនសូវ​ធ្វើ​ទេ ព្រោះ​អាស្រ័យ​លើ​កត្តា​ជីវភាព​។

លោក​បាន​អះអាងថា ៖ «​ការរៀបចំ​ពិធី​នេះ​ចំណាយ​ច្រើន​លើ​អ្នកភ្លេង អ្នក​កំប្លុកកំប្លែង អ្នករក​ល័ក្ដ និង​លើ​លោក​អាចារ្យ​ផង ដូច្នេះ​មិនសូវមាន​អ្នកធ្វើ​ទេ សឹងតែ​ថា​១០០​រោង មាន​៤ ឬ​៥​រោង​ទេ​ដែល​ធ្វើ​»​។

​អត្ថន័យ​ក្នុងការ​ប្រារព្ធ​ពី​ធី​បុកល័ក្ដ​នេះ​ឡើង​តាម ដូនតា​ខ្មែរ​គូ​ស្វាមីភរិយា​ក្រោយ​ថ្ងៃ​រៀបការ​ទទួលបាន​សេចក្ដីសុខ គឺ​លោក​ឱ្យ​អត់ធ្មត់​៣​ប្រការ ក្នុងនោះ​មាន ការអត់ធ្មត់​ផ្លូវ​អារម្មណ៍​, អត់ធ្មត់​ផ្លូវចិត្ត និង​អត់ធ្មត់​ផ្លូវកាយ​។​

​លោក​អាចារ្យ​មង្គល ឆេង សា​វេ​ង បាន​ពន្យល់ថា ការអត់ធ្មត់់​ផ្លូវ​អារម្មណ៍​នេះ គឺ​កូន​ទាំង​២​ធ្លាប់​រស់នៅ​ម្នាក់ឯង គឺ​ធ្លាប់​បណ្ដែតអារម្មណ៍ អាច​គិត​វែងឆ្ងាយ​ភ្លេច​បាយ​ភ្លេច​ទឹកបាន ដូច្នេះ​លោក​ឱ្យ​កាត់បន្ថយ​មក​គិត​អ្នក​នៅ​ជិត​ខ្លួន អ្នក​នៅក្បែរ​ខ្លួន​។​

​លោក​បាន​បន្តថា ៖ «​រីឯ​អត់ធ្មត់​ផ្លូវចិត្ត គឺ​ចិត្ត​បុត្រាបុត្រី​ទាំង​២ នៅ​ម្នាក់ឯង​ធ្លាប់​ចិត្តខ្លាំង ចិត្ត​ដាច់ខាត ដូច្នេះ​សុំឱ្យ​កាត់បន្ថយ​កុំឱ្យ​ចិត្តដាច់​ខ្លាំងពេក ដែល​បុរាណ​លោ​កថា​ដាច់​គឺ​ឃ្លាត ខាត​គឺ​មិន​ចំណេញ​។ ចំណែក​អត់ធ្មត់​ផ្លូវកាយ គឺ​បុត្រាបុត្រី​រស់នៅ​ម្នាក់ឯង​ធ្លាប់​ប្រឡែង​លេង​ដៃ​ធ្ងន់ ជើង​ធ្ងន់ ដូច្នេះ​សុំឱ្យ​កាត់បន្ថយ​មក​ដៃ​ស្រាល​ជើង​ស្រាល ហើយ​ភាព​ស្រទន់​ទើប​ស្វាមីភរិយា​បាន​សេចក្ដីសុខ​»​។​

​ការរៀបចំ​ពិធីបុកល័ក្ដ​តាំងពី​ដើមរឿង​មក តម្រូវឱ្យមាន​រណ្ដាប់រ​ណ្ដា​សំខាន់ៗ​៧​មុខ​។ វត្ថុ​ទាំង​ប​៧​មុខ​នេះ​លោក​យកមក​ប្រៀបធៀប​ថា មនុស្ស​ទោះបីជា​កើតមក​មាន​អាយុ​រាប់រយឆ្នាំ​យ៉ាងណាក៏ដោយ ក៏​មិនអាច​រំលង​នូវ​ថ្ងៃ​ទាំង​៧​បាន​នោះទេ ដូច្នេះ​លោក​មាន​វត្ថុ​ទាំង​៧ ដែល​វត្ថុ​ទាំងនោះ​មាន ល័ក្ដជុំកន្លង់​, ជ័រចុង​,​សាច់ជូរ​, អម្ពិល​, បាយដំណើប​,​ទឹកដូង និង​ទឹកតែ​។​

​លោក​អាចារ្យ​មង្គល ឆេង សា​វេ​ង បកស្រាយ​ពី​អត្ថន័យ​វត្ថុ​ទាំង​៧​មុខ​នេះ​ដោយ​លោក​ឱ្យ​ពិចារណា បើ​មាន​បញ្ហា​ក្នុង​គ្រួសារ​លោក​ឱ្យ​យក​អ្វី​មក​ដោះស្រាយ​។ ឧទាហរណ៍​ដូចជា​ល័ក្ដ​ដែលមាន​ជាតិ​ល្វីង​ចត់ មិនអាច​ពិសា​បានទេ គឺ​លោក​ឱ្យ​យក​ទឹកតែ មក​ទប់ទល់ ព្រោះ​ទឹកតែ​មាន​ភាព​ក្ដៅ​ស្រទន់ ដែល​ហូប​ទៅហើយ​បែកញើស​រំសាយចិត្ត (​នេះ​គឺ​ទឹកតែ និង​ល័ក្ដជុំកន្លង់​)​។

​ចំណែក​ជ័រចុង ដែលមាន​រសជាតិ​ល្វីង​ហើយ​ចត់ ក៏​មិនអាច​ពិសា​បានដែរ លោក​ឱ្យ​យក​ទឹកដូង​មក​ទប់ទល់​។ ហេតុអ្វី​បានជា​លោក​មិន​យក​ទឹក​សុទ្ធ ឬ​ទឹកសាប​មក​ប្រើ​នេះ​ក៏​ដោយសារ​ទឹកដូង​បញ្ជាក់​នូវ​ភាព​បរិ​សុទ្ធភាព​ស្ងៀមស្ងាត់​។ ដូច្នេះ​ទេ​បើ​មាន​បញ្ហា​ខុសឆ្គង​ដោយ​កាយវាចា​ចិត្ត គឺ​យក​ទឹកដូង​មក​ទប់ទល់​ភាព​ផ្អែមល្ហែម ភាព​ត្រជាក់​ស្ងប់ (​នេះ​គឺ​ទឹកដូង និង​ល័ក្ដជុំកន្លង់​)​។

​រីឯ​សាច់ជូរ មាន​រសជាតិ​ជូរ​ប្រហេតប្រហាត មិនអាច​ពិសា​បានទេ លោក​ឱ្យ​យក​បាយដំណើប​មក​ទប់​ទល់​ព្រោះ​បាយដំណើប​នេះ​បញ្ជាក់​ពី​ភាពស្អិតល្មួត គឺ​ខុសឆ្គង​បន្តិចបន្តួច​យ៉ាងណា​កុំឱ្យ​បែក​ខ្ចាត់ខ្ចាយ​ឱ្យ​ដោះស្រាយ​ស្អិតល្មួត​ដោយ​សេចក្ដីសុខ​សេចក្ដីចម្រើន (​នេះ គឺ​សាច់ជូរ និង​បាយដំណើប​)​។ ចំណែកឯ​អម្ពិល​មាន​រសជាតិ​ជូរ តែ​ទោះបីជា​ជូរ​យ៉ាងណាក៏ដោយ គឺមាន​រសជាតិ​ពិសេស​របស់​វា អ៊ីចឹង​ទេ​អាច​ថ្ងៃក្រោយ​នឹកឃើញ​អាច​ចង់​ពាក្យ​ថា​ម្ជូរ លោក​ប្រៀបធៀប​ថាបើ​មាន​អ្នក​ចង់​ហើយ​អាចមាន​អ្នកដោះស្រាយ​ដោយ​រីករាយ (​នេះ គឺ​អម្ពិល​)​។​

ចំណែកឯ​ម្លូ​ដែល​លោក​មហា​មូរ​ហើយ លោក​អាចារ្យ​ឱ្យ​កូនកំលោះ​កូនក្រមុំ​ខាំ ហើយ​លោក​កោស​។ លោក​កោស​នេះ គឺ​លោក​អប់​ម្ទេស​ដើម្បី​កោស​នូវ​ភាព​ល្វីង​ជូរចត់​ក្នុង​ក្រអូមមាត់​ឱ្យមាន​ភាព​ស្អាត​ល្អ​ទៅ​ថ្ងៃមុខ និង​គ្រួ​សារបាន​សេចក្ដីសុខ​។ លោក​កោស​ហើយ​លោក​បាន​ប្រើ​នូវ​គាថា (​កូនក្រមុំ​អាន​ថា អភិ កូនកំលោះ​អាន​ថា អគ្គ​) អភិ អគ្គ ហិរិ​កំ អន​ត្ប​ព្វំ ជាតិ​បរិ​យ​ន្តំ អាវាហ វិវាហ ម​ង្គ​លា សុរ​តោ​ហោ​ន្តុ ការ​កោស និង​កាត់​កម្ចាត់​នូវ​ឧបទ្រពចង្រៃ​ចេញ នាំ​ចូលមក​នូវ​សេចក្ដី​ជានា គូ​ស្វាមីភរិយា​រៀប​អាពាហ៍ពិពាហ៍​បាន​សេចក្ដីសុខ​តទៅ​។​

លោក​អាចារ្យ​មង្គល ឆេង សា​វេ​ង បាន​រៀបរាប់​បន្តថា ចំណែកឯ​នៅ​ខាងក្រោម​កូនក្រមុំ​កូនកំលោះ​អង្គុយ លោក​ហៅថា​អង្ករ​រាប​។ អង្ករ​រាប លោក​បង្កប់​នូវ​វត្ថុ ៧​មុខ ដែលមាន​មាស​, ប្រាក់​, ត្រល់​, ស្រា​, ម្ជុល​ចេស​, អំបោះ និង​អម្ពិល សម្រាប់​ឱ្យ​កូនកំលោះ​កូនក្រមុំ​ផ្សង​។

លោក​អាចារ្យ​មង្គល ឆេង សា​វេ​ង បាន​ថ្លែងថា ៖ «​បើ​ផ្សង​បាន​មាស និង​ប្រាក់​បញ្ជា​ក់នូវ​ភាពត្រជាក់ត្រជំ និង​រីកចម្រើន​។ បើ​ផ្សង​បាន​ត្រល់ គឺ​មានការ​ហត់នឿយ​នៅក្នុង​ម្លប់​។ បើ​ផ្សង​បាន​ស្រា គឺ​សម្បូរ​ញាតិ​។ បើ​ផ្សង​បាន​ម្ជុល​ចេស គឺ​ហត់នឿយ​។ បើ​ផ្សង​បាន​អំបោះ គឺ​ជំពាក់ជំពិន​ក្នុង​ជីវិត​។ បើ​ផ្សង​បាន​អម្ពិល គឺ​ជីវិត​រកាំរកូស​»​។​

​ក្រោយ​ធ្វើ​ពិធីបុកល័ក្ដ​នេះ​ចប់ គេ​ធ្វើ​ពិធី​មួយទៀត​ដែល​ឱ្យ​ឈ្មោះថា ពិធី​កប់​ល័ក្ដ ដែល​តម្រូវឱ្យ​យក​ល័​ក្ខ​ទៅ​កប់​ឱ្យ​ជ្រៅ​ក្នុង​ដី​។ ការ​កប់​ល័ក្ដ​ឱ្យ​ជ្រៅ​ទៅក្នុង​ដី​នេះ លោក​អាចារ្យ​មង្គល ឆេង សា​វេ​ង បានបញ្ជាក់​ពី​អត្ថន័យ​បន្ថែមថា «​កប់​នេះ​គឺ​កប់​រឿងអាស្រូវ​ចោល​ទៅក្នុង​ដី កុំ​យកទៅ​ប្រាប់​អ្នក​ក្រៅ​។ ឱ្យ​ចិត្ត​កូនប្រុស​កូនស្រី​ត្រូវ​ចេះ​អត់ធ្មត់ ព្រោះ​ក្នុង​ជីវិត​គ្រួសារ​មាន​ប្រៃ មាន​ជួរ មាន​ចត់ មាន​លី្វ​ង​ដូច​ល័ក្ដ​ដែល​បៀម​ក្នុង​មាត់​អ៊ីចឹង​»៕