ភ្នំពេញៈ ​ពេល​រៀបចំ​អាពាហ៍​ពិពាហ៍គេ​ឃើញ​មាន​ពិធី​តូច​ជាច្រើន​ដែលគេ​រៀបចំ​ជា​បន្តបន្ទាប់​គ្នា​ពី ១ ​ទៅ​ ១ ​តាម​លំដាប់​លំដោយ​តាមដែល​អាចារ្យ​បាន​ណែនាំ​។ ក្នុង​នោះដែ​រអាពាហ៍ពិ​ពាហ៍​សម័យ​ដើម គេ​ឃើញ​មាន​ពិធី​មួយ​គឺ​ពិធី​លាង​ជើង​។ ដូច្នេះសួរថា តើ​អាពាហ៍ពិពាហ៍​សម័យ​ទំនើប​នេះ នៅ​បន្ត​រៀបចំ​ពិធី​នេះដែរ​ឬទេ​?

​បើតាម​លោក​អាចារ្យ​មង្គល ឆេង សា​វេ​ង បានឱ្យដឹង​​ថា ពិធីនេះ​នៅតែ​អាច​ធ្វើបាន តែ​គេ​ដូរ​របៀប​ធ្វើដែល​ពី​ដើម​គេ​លាង​ជើង​មែនទែនគឺ​កូនស្រី​យក​ទឹក​មក​លាង​ជើង​ឱ្យ​កូនប្រុស ប៉ុន្តែ​ក្រោយពី​មានការ​តវ៉ា​មកពីខាង​ក្រសួង​វប្បធម៌និង​វិចិត្រសិល្បៈបាន​ប្ដូរ​បរិបទទៅតាម​ក្បួន​ដែល​មានចែង​ស្រាប់គឺ​ក្បួន​ទម្រង់ការ​ព្រះ​ជ័យ​ចេស្ដា អនុញ្ញាត​ឱ្យ​ប្អូន​របស់​កូនក្រមុំ ឬ​ក្មួយបង្កើត​របស់​កូនក្រមុំ​ហ្នឹង​ទៅ​លាង​ជំនួស មិនមែន​កូនក្រមុំ​ទៅ​លាង​ដូច​មុន​ទេ​។

​លោក​ថា ប្អូន ឬ​ក្មួយបង្កើត​របស់​កូនក្រមុំ ទោះ​ប្រុស​ក៏ដោយ ស្រី​ក៏ដោយ​ក៏​អាច​លាង​ជំនួស​បាន​ដូចគ្នា​។​

​លោក​អាចារ្យ​មង្គល ឆេង សា​វេ​ង បាន​អះអាង​ថា៖ «​ការសម្ដែង​នៃ​ពិធី​នេះ គ្រាន់តែ​ជាន់​លើ​ថ្ម យក​ក្រណាត់ ឬ​កន្សែង​មក​ជូត​ជើង បាញ់​ទឹកអប់​ជំនួស​។ អា​រឿង​ចាក់ទឹក​ហ្នឹង​វា​យូរ ស៊ីពេល​ច្រើន ព្រោះ​ពិធីការ​ឥឡូវ​គេ​ធ្វើ​តែ ១ព្រឹក មិន​ដូច​ពី​មុនគេ​ធ្វើ​២​យប់ ៣​ថ្ងៃ​នោះទេ​»​។

​លោក​បាន​បន្តថា៖ «​គេ​ធ្វើ​តែ​ពិធី​ណា​ចាំបាច់​ដែល​ខាន​អត់​បាន សូម្បីតែ​ការ​អង្គុយ​សំពះ​យក​ពេលា​ក៏​ពេលខ្លះ​គេ​កាត់ចោល​បាត់ទៅហើយ​។ ចាប់​ផ្ដើមឡើង ហែ​ទៅ​សំពះ​ផ្ទឹម​តែម្ដង មិនបាន​នៅ​សំពះ​យក​ពេលា​អី​ទេ ហើយ​ការលាង​ជើង​ហ្នឹង ខ្លះ​ក៏​គេ​កាត់ចោល​បាត់​ហើយ​ដែរ ព្រោះ​គ្មាន​ពេលវេលា​គ្រប់គ្រាន់​ដើម្បី​ធ្វើ​ដែរ​»​។​

​បើតាម​សំណេរ​របស់​អ្នកស្រី កែវ ច័ន្ទបូរណ៍ បាន​បកស្រាយ​ពី​ពិធីលាងជើង​ថា តាម​តម្រា​សម័យ​នគរ​គោកធ្លក ស្ត្រី​ជា​អ្នកដឹកនាំ​ប្រទេស​ខ្មែរ​។ នៅពេល​មាន​ពិធី​មង្គល ខ្មែរ​មាន​ប្រារព្ធ​ពិធី​បុរសលាង​ជើងឱ្យ​ស្ត្រី ដូច​នៅក្នុង​រូបភាព​នេះ គឺ​តាំងពី​យុគសម័យ​មុន ព្រះបាទ​ហ៊ុនទៀន យាង​មកពី​ឥណ្ឌា​មក​រៀប​អភិសេក​នឹង​ព្រះ​នាង​សោមា​។ ក្រោយពី​ទទួលឥទ្ធិពល​ពី​ប្រទេស​ឥណ្ឌាដែល​នាំ​ចូលលទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនាមក​ ប្រទេស​ខ្មែរ​បានចាប់ផ្តើម​ផ្លាស់ប្តូរ​ទំនៀម​នេះ ដោយ​ឱ្យ​ស្រី្ត​ជា​អ្នក​លាង​ជើង​បុរស​ទៅវិញ​។​

​សំណេរ​របស់​អ្នកស្រី​បាន​បន្តថា នៅ​ជំនាន់​ដើម ពិធីលាងជើង​នេះ​ច្រើន​ធ្វើ​នៅ​តំបន់​ស្រុកស្រែ​ជនបទ ដែល​កូនកំលោះ​ត្រូវ​ដើរ​ជើង​ទទេ កាត់​ភូមិ កាត់​ស្រែ ពី​តំបន់​ឆ្ងាយ មក​ផ្ទះ​ខាង​ស្រី ចូលមក​ដល់​ហើយ ខាង​ស្រី​បង្ហាញ​សុជីវធម៌ ដោយ​ការទទួល​ហុច​ទឹក​ឱ្យ​ខាង​ប្រុស​លាង​ជើង​ឱ្យ​ស្អាត មុននឹង​ឡើងលើ​ផ្ទះ​កុំឱ្យ​ប្រឡាក់​ផ្ទះ​។ នៅ​ក្នុងន័យ​ប្រៀបធៀប គេ​ច្រើន​ធ្វើ​ពិធី​នេះ លាង​ជម្រុះ​រឿងអតីតកាល​មិនល្អ​របស់​បុរស(​បើសិន​ជាមាន​ខិលខូច​ពីមុនមក​) ថ្ងៃនេះ សូមឱ្យ​លាង​ស្អាត​ជ្រះ​មន្ទិល បង្ហាញ​នូវ​ជើង​ស្អាត សម្រាប់​ដើរ​ក្នុង​ភាព​សុចរិត បរិសុទ្ធ​ជាមួយ​គូស្រករ​ដែល​បម្រុង​រៀបការ​នឹង​គ្នា​។​

​ប្រភព​ដដែល​បាន​បន្ថែមថា ពិធី​នេះ​ក៏មាន​ប្រារព្ធ​ដោយ​ឱ្យ​សាមី​ខាង​ប្រុស​លាង​ជើង​ឱ្យ​កូនក្រមុំ ដើម្បី​ជម្រះ​មន្ទិល​ដូចគ្នា​។ ការមាន​ពិធី​ឱ្យ​សាមីខ្លួន​កូនកំលោះ និង​កូនក្រមុំ លាង​ជើង​គ្នា​ទៅវិញទៅមកនេះគឺដើម្បី​ជម្រះ​ឧបទ្រព និង​បង្កើន​រាសី ជូន​គូស្រករ​។ តាម​ការពិត ពិធី​នេះ​ជា​ពិធី​ប្រារព្ធ ដ៏​វិសេសវិសាល​មួយ ដើម្បី​បង្ហាញ​ចំណង​មនោសញ្ចេតនា​ស្មោះស្ម័គ្រ​រវាង​គូស្រករ គឺ​ការ​ផ្តិត​នូវ​សេចក្តីស្រឡាញ់ សូម្បីតែ​ចុងជើង​ដែល​ដើរ​នឹង​ដីក៏​គេ​នៅ​ស្រឡាញ់គ្នា​ដល់​កម្រិត​នោះ​។

​អ្នកស្រី កែវ ច័ន្ទបូរណ៍ បាន​បញ្ជាក់ថា៖ «​នោះ​ហើយ​ជាការ​បង្ហាញថា នៅក្នុង​ជីវិត ទោះ​ក្រ​មាន សប្បាយ​លំបាក​យ៉ាងណា ប្តី​ប្រពន្ធ​អាច​ទទួល​គ្នា​បានជា​និច្ច មិន​ប្រកែប្រកាន់ គឺមាន​ការយោគយល់ អធ្យាស្រ័យ និង​ផ្តល់​តម្លៃ​ចំពោះ​គ្នា​ទៅវិញទៅមក គឺជា​ពិធី​តំណាងឱ្យ​ស្វាមី ដែល​អាច​បម្រើ​ស្ត្រី ពេល​មាន​ជំងឺ មានកូន​ខ្ចី មាន​ទទួល​គ្រោះថ្នាក់ ដោយ​គ្មាន​ការប្រកាន់​វណ្ណៈ​របស់ខ្លួន​ថា ជា​ប្រុស​បន្ទន់ខ្លួន​ធ្វើ​កិច្ចការ​ដូច្នេះ​មិនបាន​ឡើយ​»​។

​ចំណែក​ទឹក​លាង​ជើង​វិញ​ទៀតសោត គេ​ប្រារព្ធ​ដោយ​យក​ទឹកដូង​មក​លាង​ជើង​ជា​តំណាង​ទឹកចិត្ត​បរិសុទ្ធ​ស្អាតស្អំ (​ទឹក​បេះដូង​)ឬ​ទឹក​សួគ៌​អ​ម្រិ​ត​ពរជ័យ​សាធុការ​សម្រាប់​លាងជម្រះ​មន្ទិល​ទាំងឡាយ​របស់​បុរស​ដែល​ធ្លាប់មាន​ពី​អតីតកាល ឱ្យ​ជ្រះ​ស្អាត​ល្អបរិសុទ្ធ ចាប់តាំងពី​ថ្ងៃ​ថ្មី​នេះ​តទៅ លែង​បង្ក​មន្ទិលបន្តទៀត បន្ទាប់ពី​រៀបការ​ហើយ​។​

​សូម​រំឭកថា ពិធីលាងជើង​នេះ​ហាក់​មិនសូវមាន​ធ្វើ​ទេ​នៅក្នុង​ពិធីមង្គលការ​បច្ចុប្បន្ន ព្រោះ​មានមតិ​ខ្លះ​យល់ថា​ជាការ​មិនឱ្យ​តម្លៃ​លើ​កូនក្រមុំ​។ មួយវិញទៀត​គេ​កាត់​ពិធី​នេះ​ចោល​ដោយសារ​យល់ឃើញថា​នារី​មាន​សិទ្ធិ​ស្មើ​បុរស ដូច្នេះ​មិនគួរ​មាន​ពិធី​នេះ​ក្នុងពេល​រៀប​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ខ្មែរ​ទៀតឡើយ​៕