ភ្នំពេញៈ សាស្ត្រា​ចារ្យ​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​លោក ​សំបូរ ម៉ា​ណា​រ៉ា បាន​ចូល​ខ្លួន​ពន្យល់​ថា គ្រូ​កាច​ព្រោះ​សិស្ស​ខុ​​ស មិន​មែន​គ្រូ​កាច​ទើប​សិស្ស​ខូច​ទេ​។បើតាម​លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ​ «​កាច​» ​មិន​ត្រូវ​ប្រើ​ជាមួយ​គ្រូ​ ឬ​ឪពុក​ម្ដាយ​ឡើយ​។​ ក្នុងន័យ​នេះ​ លោកចង់​បណ្ដុះ​ទម្លាប់​យុវជន​ឱ្យ​រៀន​មើល​កំហុស​ខ្លួន​ឯង​ជាមុន ​មុន​នឹង​ទម្លាក់​កំហុស​ដាក់​អ្នកដទៃ​ដោយ​ប្រឹង​ដោះ​ស្រាយ ​កុំ​ដោះ​សា​។​

​លោក ​សំបូរ ម៉ា​ណា​រ៉ា​ បាន​ថ្លែង​ថា៖ «​ព្រោះ​ខ្ញុំ​ជា​មនុស្ស​ដែល​មាន​វិន័យ​តឹង​រ៉ឹង​បំផុត​គ្មាន​នរណា​អាច​កម្ចាត់​វិន័យ​ដែល​ខ្ញុំ​បាន​កំណត់​ឱ្យ​សិស្ស​ពី​តឹង​ទៅ​ធូរ​បានទេ​។ហេតុ​អ្វី​? ពាក្យ​ក្រឹត្យ​ក្រម​នៃ​វិន័យ​នេះ​ហើយ​ដែល​គេ​ (​សិស្ស​)​ ស្រែក​ថា លោកគ្រូ​កាច​។ តាម​ពិត​គេ​មិន​បាន​យល់​ពាក្យ ​[​កាច​] រហូត​ថា ឪពុក​ម្ដាយ​គាត់ ​(​សិស្ស​)​ កាច​ទៀត​»​។​

​លោក​បាន​ពន្យល់​បន្ថែម​ទៀតថា​៖ «​កាច​ហ្នឹង​ក៏​ពួកគេ​ប្រើ​ជាមួយ​សត្វ​ឆ្កែ​ដែរ ដូច​គេ​ហៅ​ឆ្កែ​កាច​។ ឆ្កែ​ព្រុស​យើង វា​មិន​ដឹង​ថា ​យើង​ជា​នរណា​ទេ​។ ប៉ុន្តែ​ឪពុក​ម្ដាយ​ស្ដីថា​ ប្រៀន​ប្រដៅ​យើង ​យើង​ថា​ គាត់​កាច​ដែរ វា​ដូចជា​មិន​សម​ទេ ​ព្រោះ​គាត់​គិតពី​យើង​ដើម្បី​យើង​។ នេះ​ជា​អ្វី​ដែល​ខ្ញុំ​ចង់​និយាយ​»​។​

៤៥ ​ឆ្នាំ​នៅក្នុង​វិថី​អប់រំ​ លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ សំបូរ ម៉ា​ណា​រ៉ា តែង​តែ​ប្រកាន់​ខ្ជាប់ វិន័យ ម៉ឺង​ម៉ាត់ ហ្មត់​ចត់ កំប្លែង​កាច​។​ តែ​ពាក្យ​ថា «កាច» លោក​មិន​យល់​ស្រប​ឱ្យ​ប្រើ​ជា​មួយ​លោក​គ្រូ​ អ្នក​គ្រូ ឬ​ឪពុក​ម្ដាយ​ឡើយ​៖ «​ធ្វើ​ម៉េច​ដើម្បី​កុំ​ឱ្យ​សិស្ស​គិត​ថា យើង​កាច​? យើង​មាន​តែ​ខិតខំ​ប្រាប់​គេ​ថា ខ្ញុំ​មាន​បំណង​ល្អ​សម្រាប់​អ្នក​ និង​ផ្ដល់​ផល​ឱ្យ​គេ​ទាន់​ពេល​វេលា​តាម​រយៈ​ការ​បង្រៀន​ឱ្យចំ​ទិស​ដៅ ​ផ្ដល់​ឱ្យគេ​នូវ​ផល​ដែល​គេ​យក​ទៅ​ប្រើ​ការ​កើត​។ តែ​ផ្ទុយ​មកវិញ​នៅ​ពេល​ដែល​បង្រៀន​គេ​ហើយ​ គេ​ទទួល​ផល​ពី​យើង​អត់​បាន ​យើង​ស្ដី​ឱ្យគេ ​គេ​នឹង​គិត​ថា ​យើង​កាច​។ ប៉ុន្តែ​គេ​(​សិស្ស​)​នៅតែ​ខុស​ដដែល ​ព្រោះ​បំណង​យើង​ចង់​ឱ្យគេ​ចេះ ​ទោះបីជា​គេ​រៀន​មិន​ចេះ​ក៏​យើង​នៅតែ​ប្រឹង​រុញ​។ អ៊ីចឹង​វិន័យ​របស់​យើង​ដាក់​ចេញ គេ​បែរ​ជា​គិត​ថា យើង​កាច​ជានិច្ច​»​។​

​ជា​មួយនឹ​ង​ភាព​ប៉ិន​ប្រសប់​ក្នុង​ការ​លើក​ដាក់​សំឡេង​ និង​អន្ទង​ចិត្ត​មនុស្ស​ឱ្យ​ផ្ចង់​ស្ដាប់​ លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ​បាន​គូស​បញ្ជាក់​នៅ​ចំពោះ​មុខ​និស្សិត ​និង​អ្នក​យក​ព័ត៌​មាន​ទៀត​ថា​៖ «​ពាក្យ​កាច​ប្រើ​យូរ​មកហើយ​ដែល​គេ​តែង​ថា គ្រូ​កាច​សិស្ស​ខូច​…​ចុះ​សព្វ​ថ្ងៃនេះ​យើង​មិន​គិត​ទេ​ថា គ្រប់​គ្នា​ហ្នឹង​ជា​សុទ្ធ​ជា​[​សមិទ្ធផល​]​របស់​អ្នក​កាច​ មិន​អ៊ីចឹង​?​ ឥឡូវ​សារ​ភាព​ជាមួយ​គ្នា​មក​ថា ១ ជីវិត​នេះ ​ដែល​ជួប​លោក​គ្រូ​កាច​ទេ​? ឪពុក​ម្ដាយ​កាច​ទេ​? សរុប​មក​ ខ្ញុំ​អត់​គាំទ្រ​ពាក្យ​កាច​ប្រើ​ទៅ​កាន់​គ្រូ​ ឬ​ឪពុក​ម្ដាយ​ទេ​»​។​

​លោក​មើល​ឃើញ​ថា សិស្ស​ចង់​ការពារ​ខ្លួន​ឯង ដោយ​លុប​ពាក្យ «​ព្រោះ​» ចេញពី​ពាក្យ​ស្លោក​ចាស់​ពី​ដើម ​គឺ «​គ្រូ​កាច​ ព្រោះ​សិស្ស​ខូច​»​។ឥឡូវ​គេ​និយម​និយាយ​ថា៖​ «​គ្រូ​កាច​សិស្ស​ខូច​» ដើម្បី​ចង់​បង្ហាញ​ថា ដោយ​សារតែ​គ្រូ​កាច​ទើប​សិស្ស​ខូច ​ខុស​ពី​ន័យ​ដើម ដែល​មាន​ខ្លឹម​សារ​ផ្ទុយ​មក​វិញ​ថា គឺ​ដោយ​សារ​តែ​សិស្ស​ខូច​ទើប​គ្រូ​កាច​ដាក់​។​

​បន្ទាប់​ពី​ប្រាប់​មូល​ហេតុ​នៅ​ពីក្រោយ​ភាព​កាច​លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ​ សំបូរ ម៉ា​ណា​រ៉ា ដែល​សម្បូរ​វោហារ​ស័ព្ទ​ចាក់​ចំ​បញ្ហា​សង្កត់​ធ្ងន់​ថា​៖ «​ក្រៅពី​ថា​គ្រូ​កាច​យើង​ជា​សិស្ស​មាន​មើល​ឃើញ​កំហុស​ខ្លួន​ឯង​វិញ​ទេ​? យើង​អត់​គិត​ថា យើង​ខុស​សោះ​។ពេល​ចោរ​លួច​យើង​បន្ទោស​ចោរ​ថា ហ្អែ​ង​ជា​អ្នក​លួច​។ ហ្អែ​ង​អី​ក៏​អាក្រក់​ម្ល៉េះ​? ​ប៉ុន្ដែអត់​ដែល​ជេរខ្លួន​ឯង​ដែល​ធ្វេស​ប្រហែស​ទុក​ឱ្យចោរ​លួច​ទេ​ ហើយ​បាត់​ទឹក​ដី​តាំង​ពីស​តវត្ស​រ៍ទី​១៥​ គិតតែ​ភ័យ ​សូម្បីតែ​ភាសា​ក៏​ភ័យ​ដែរ តែ​អត់​ដែល​គិត​ថា ព្រំដែន​ខ្មែរ​នៅ​កន្លែង​ណាខ្លះ​…​តើ​គួរ​ស្គាល់​ជាតិ​នៅ​កន្លែង​ណា​? ដែល​នាំ​កូន​ទៅ​មើល​សារ​មន្ទីរ​ជាតិ​ដើម្បី​ស្គាល់​ពី​វប្បធម៌​ជាតិ​ទេ​? ចម្លើយ​គឺ​អត់​ទេ​។ គិតតែ​នាំគ្នា​ភ័យព្រួយ​ខ្លាច​រហូត​ដល់​ឆាប់​ជឿ ឆាប់​បាក់​ស្បាត​។ នេះ​ជា​ជំងឺ​មួយ​ដែល​ខ្មែរ​យើង​ត្រូវ​​ដោះ​ស្រាយ​​»។

​តាមរយៈ​បទ​ពិសោធ​ ៤៥​ ឆ្នាំ​នៃ​ការ​បង្រៀន ​លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ​សង្កេត​ឃើញ​ថា លទ្ធផល​នៃ​វិន័យ​តឹង​រ៉ឹង​ដែល​គេ​យល់​ «កាច​» នោះ​គឺ​សិស្ស​របស់​លោក​ក្លាយ​ជា​មនុស្ស​មាន​វិន័យ ​និង​ក្រឹត្យ​ក្រម​៖ «​យើង​ត្រូវ​ខន្តី​ដើម្បី​រក​គំនិត​ដោះ​ស្រាយ​បញ្ហា ​កុំ​គិត​តែ​ពី​រឿង​ដោះ​សា ហើយ​កុំ​មើល​បំណាំ​កុំ​ដាំ​បំណុល​។ បើ​យើង​នៅតែ​មើល​បំណាំ​ដាំ​បំណុល​យើង​បង្កើត​រឿងរ៉ាវ​នៃ​ជីវិត​ឥត​ឈប់​ឥត​ឈរ​ តែបើ​យើង​ខំប្រឹង​ដោះ​ស្រាយ​ កុំ​ដោះ​សា យើង​កុំ​ឱ្យ​កំហុស​ទៅ​អ្នក​ណា​ច្រើន ​កំហុស​លើ​ខ្លួនឯ​ង​សិន នោះ​​យើង​នឹង​ទៅ​មុខ​ជានិច្ច​។​ចំណែក​សិស្ស​ខ្ញុំ​ ខ្ញុំ​គិត​ថា គេ​ទទួល​បាន​ ព្រោះ​មួយ​ចំនួន​បាន​ធ្វើ​កិច្ចការ​នៅក្នុង​សង្គម​ បានធ្វើ​កិច្ច​ការ​នៅ​ក្នុង​រដ្ឋ ជា​រដ្ឋ​មន្ត្រី ​អនុរដ្ឋ​មន្ត្រី ជា​បណ្ឌិត ​ជា​ដើម​»​។

​លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ សំបូរ ម៉ា​ណា​រ៉ា ចង់​ឃើញ​យុវជន​កម្ពុជា​ដែល​ជា​ស​សរ​ទ្រូង​ប្រទេស​ជាតិ​ត្រូវ​ធ្វើ​ខ្លួន​ឱ្យ​គេ​កោត​ កុំ​ធ្វើ​ខ្លួន​ឱ្យគេ​អាណិត​៖ «​កុំ​ធ្វើ​គំរូ​យំ​ឱ្យ​គេ​អាណិត​ត្រូវ​តាំង​ចិត្ត​ឱ្យគេ​កោត​។ខំ​កសាង​ប្រវត្តិ​ល្អ​ដើម្បី​លម្អ​ផ្លូវ​ជីវិត​តែ​យើង​រាល់​ថ្ងៃ​អត់​គិត​ខំ​ធ្វើបែ​បនេះ​ទេ​…​បែរ​ជា​មួម៉ៅ ​ខឹង ឱ្យតែ​គេ​និយាយ​ប៉ះ​ទស្សនៈ​ខ្លួន ខឹង​គេ ជេរ​គេ​ សូម្បីតែ​ខ្ញុំ​ក៏ត្រូវ​បាន​គេ​ជេរ ​ប្រមាថ​ដែរ តែ​ខ្ញុំ​អត់​ដែល​ឈឺ​ក្បាល​ទេ​។ ខ្ញុំ​គិតថា ប្រហែល​ជា​គេ​ខ្វះ​ការ​យល់​ដឹង​ណា​មួយ ហើយ​យើង​នៅ​មាន​កម្រិត​ក្នុង​ការ​ពន្យល់​គេ​»​។​

​ត្រឡប់​ទៅ​ជីវិត​កាល​ពី ​៦០​ ឆ្នាំមុន​ កុមារា​ ម៉ា​ណា​រ៉ា​ ប្រាប់​ថា លោកធំ​​ធាត់​ដឹង​ក្ដី​ជា​មួយ​នឹង​ពាក្យ​ទូន្មាន​ប្រៀន​ប្រដៅ​របស់​ឪពុក​ និង​ព្រឹ​ត្តិ​ការណ៍​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​ឈឺ​ចាប់​ជា​ច្រើន​ តួយ៉ាង​សង្គ្រាម​ស៊ីវិល​ខ្មែរ​ក្រហម​៖ «​ខ្ញុំ​ធ្លាប់​ឈឺចាប់​ជា​មួយ​នឹង​ព្រឹ​ត្តិ​ការណ៍​ជាច្រើន​ដែល​ធ្លាក់​មកលើ​​គ្រួសារ​ខ្ញុំ ​សង្គម​ខ្ញុំ ខ្ញុំ​បាន​រៀន​សូត្រ​ច្រើន​ណាស់​ពី​ឪពុក​ខ្ញុំ​។ ឪពុក​ខ្ញុំ​ប្រាប់​ថា​កូន​» វិបត្តិ​នៃ​ប្រទេស​យើង​បែបនេះ​? រឿង​កើត​ឡើង​បែប​កុ​ម្មុនី​ស្ត​បែប​នោះ​? ​លោក​បាន​រៀន​សូត្រ​ លោក​បាន​ផ្ទេរ​មក​ឱ្យខ្ញុំ ដោយ​សារ​ខ្ញុំ​ចង់ដឹង​ពី​ប្រវត្តិ​ពិត​ប្រាកដ​បែប​ម៉េច​? ក៏​ខ្ញុំ​បង្រៀន​និង​រៀន​មុខ​វិជ្ជា​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​នោះ​ទៅ​»​។​

​សម្រាប់​អ្នក​ជំនាញ​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​រូប​នេះ លោក​មាន​កង្វល់​តាម​ពាក្យស​ម្ដី និង​ព្រួយបា​រម្ភ​តាមរយៈ​ទឹក​មុខ​នៅ​ពេល​ដែល​យុវជន​មិនសូវ​ចាប់​អារម្ម​ណ៍​ពី​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រនិង​មិន​រៀនសូត្រ​ពី​ភាព​ឈឺចា​ប់​នៃ​ប្រវ​ត្តិសាស្ត្រ​ និង​ភាពរុង​រឿង​នៃ​ប្រវ​ត្តិសាស្ត្រ​៖ «​ហេតុអ្វី​បានជា​ខ្មែរ​ក្រហម​សម្លាប់​ឪពុក​ខ្ញុំ​? ហេតុ​អ្វី​បានធ្វើ​បាប​ឪពុក​ម្ដាយ​ខ្ញុំ​អ៊ីចឹង​? ហេតុ​អ្វី​បាន​គេ​ធ្វើ​មនុស្ស​ខ្មែរ​ទូទៅ​អ៊ីចឹង​? នេះ​ជាហេតុ​ចម្បង​ដែល​ខ្ញុំ​ចង់​ដឹង​និង​ធ្វើ​ឱ្យខ្ញុំ​គិត​ថា តើ​ដើម​ចម​ដំបូង​អ្នក​ណា​នាំ​ឱ្យមាន​គំនិត​ហ្នឹង​? អវិជ្ជា​នៃ​មនុស្ស​? ពុទ្ធ​សាស​នា ឬ​សា​សនា​? អភូត​ហេតុ​នៃ​អ្នក​បន្ត​វេន​រៀន​តៗ​គ្នា​ ដើម្បី​ធ្វើជា​មនុស្ស​ព្រៃ​ផ្សៃ កោង​កាច​បែប​ហ្នឹង​?»។

​ផ្អែក​តាម​បង្រៀន​ និង​ការ​ចែក​រំលែក​មក​កាន់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វ​ផ្សាយ​ សាស្ត្រា​ចារ្យ​រូបនេះ ​តែងតែ​លើក​យក​ភាព​រុងរឿង​នៃ​សម័យ​កាល​អង្គរ​មក​ធ្វើ​បទ​បង្ហាញ​៖ «​នៅ​ពេល​ដែល​ខ្ញុំ​រៀន​បាន​ដឹង ខ្ញុំ​ស្ងប់​អារម្មណ៍​ច្រើន​ណាស់​នៅ​ពេល​ដឹងថា ខ្មែរ​យើង​មាន​បញ្ហា​អី​ ព្រោះ​យើង​បាន​បាត់​បង់​ស្មារតី​ស្នេហា​ជាតិ​តាំង​ពីក្រោយ​សម័យ​កាល​អ​ង្គ​រស​តវត្ស​រ៍ទី​១៥​ មក​ ហើយក៏​ចាប់​ផ្ដើម​ឈប់​គិត​ យើង​ឱ្យគេ​គិត​ដើម្បី​យក​គំនិត​របស់​គេ​មក​គូរ​។បន្ទាប់​ពី​នោះ​មក​យើង​ឈប់​ទាំង​គូរ​ដោយ​ខ្លួន​ឯង​ទៅ​ទៀត​គឺ​ឱ្យគេ​គិត​និង​គូរ​ជំនួស​ហើយ​យើង​ចាំ​យកតែ​គំនូស​ស្រាប់​»។

​មាន​សម្បុរ​ស្រអែម​សក់​រួញ​ទឹករ​លក មិន​ត្រឹម​តែ​ក្នុង​ប្រទេស​ទេ លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ​ បាន​ស្ពាយ​ចំណេះ​ដឹង​របស់ខ្លួ​ន​បាច​សាច​នៅក្រៅ​ប្រទេស​ដែល​គិត​មក​ទល់​ពេល​នេះ​មាន​ចំនួន​ ១៦​ ប្រទេស​ហើយ​។ ​ដ្បិត​តែ​រូបរាង​កាយ​ប្រែប្រួល​តាម​ពេល​វេលា​ពី​ក្មេង​ទៅជា​ចាស់​តាម​ច្បាប់​ធម្មជាតិ​យ៉ាងណា​ក្ដី​ ក៏លោក​សាស្ត្រា​ចារ្យ សំបូរ ម៉ា​ណា​រ៉ា នៅ​តែមាន​ថាម​ពល​តាម​រយៈ​ពាក្យ​សម្ដី​លះៗ​មុតៗ​ចុចចំចំណុច​រមាស់​របស់​យុវជន ​និង​សង្គម​។ចូល​ដល់​វ័យ​នេះ​លោក​ថា​៖ «​អ្វីដែល​ខ្ញុំ​ត្រូវការ​ពេល​នេះ​គឺ​សុខភាព​។ កាល​ណា​ខ្ញុំ​មាន​សុខ​ភាព​ល្អ ​ខ្ញុំ​និយាយ​ប្រាប់​សិស្ស​ខ្ញុំ​បន្ត​ ទោះ​បី​គេ​នៅតែ​ចាត់​ទុក​ខ្ញុំ​ថា​ ជា​គ្រូ​ដ៏​កាច​ម្នាក់​ដោយ​»៕